top of page

כאב בעקב-דורבן ברגל

עודכן: 28 ביולי 2020


plantar fasciitis שמה הלטיני של הרצועה הנמצאת בכף הרגל.

הרצועה נאחזת בעצם העקב ואצבעות כף הרגל . "דורבן" מונח רפואי המתייחס למצב שבו חשים כאב בכף הרגל בגלל דלקת ברצועה או בגלל בליטה גרמית שהתפתחה בעקב כף הרגל.


דלקת ברצועה  planter fasciitis נוצרת ככל הנראה מקרעים מאוד קטנים (מיקרוסקופים) שמתרחשים באזור. גורמים שונים משפיעים על קרעים ברצועה. למשל עמידה ממושכת, נעליים לא מתאימות, פעילות גופנית לבעלי משקל גבוהה ועוד..


במצב בו האדם פעיל ובריא מערכת החיסון מאחה את הקרעים המיקרוסקופים במהירות והאדם לא ירגיש כאבים. דורבן בכף הרגל קורה בעקבות פציעה וחולשה של הגוף לרפא את עצמו. אצל אדם פעיל ובריא לגוף יש יכולת ריפוי גבוהה והיא מרפא את הדלקת מספר פעמים. כך נוצר זיז שרואים בתצלומי הרטגן שלוחץ על  הרקמה הרכה ובכך פוצע אותה.


10% מהאוכלוסיה יסבלו במהלך חייהם מכאבי דורבן בכף הרגל.


דורבן בכף הרגל גורם לכאבים חזקים המופיעים בעיקר בבוקר בזמן דריכה על העקב.  תחושת הכאב תופיע לאורך כל היום בשלבים המתקדמים של הדלקת.

עוצמת הכאב יכולה להגיע לכדי קושי ניכר בהליכה ואף לצליעה. ללא טיפול מתאים עלולה הבעיה להשפיע על התפקוד היומי.


איך מאבחנים דורבן ברגל ?

השלב הראשון הוא לגשת לאורתופד על ידי תשאול המטופל לגבי הסימנים שבהם מופיעים הכאבים הוא ידע לאבחן את סוג הכאב.

שילוב של מספר סימנים וסימפטומים שהמטופל ידווח עליהם כמו כאבים באזור עקב כף הרגל בזמן הליכה, או לאחר מנוחה ממושכת שגורמת לנפיחות קלה באזור עקב כף הרגל, קיצור של גיד האכילס ובהגבלה בכיפוף של כף הרגל לכיוון הרגל עצמה. צילום רנטגן, MRI או אולטרסאונד ניתן יהיה לראות את הזיז ולאשר סופית את האבחנה.


כיצד מטפלים בדורבן בכף הרגל?

נציין מספר דרכים: 

טיפול בגלי הלם (מומלץ) – לטיפול בגלי הלם יש בצלחה מעל ל90% במהלך תקופה מאוד קצר. הטיפול ללא כאב, ללא תופעות לוואי. במהלך הטיפול מניחים את המכשיר על כף הרגל או באזור הכואב ועל ידי "נקישות" נוצר גל שמפרק את הדלקת הורס את הרקמה שלא מתאחה ובכך מאפשר לגוף לבנות רקמה חדשה אלסטית ודמית המרפא את האזור. משך הטיפול כ- 20 דק' ונדרשת סדרה של 6-10 טיפולים.

מדרס עם סילקון בעקב- על מנת לאפשר רכות בעת העמידה והליכה ולאפשר לרקמה להחלים מבלי לפצוע את הרקמה בכל דריכה ולהפחית בעומס על כף הרגל בזמן פעילות גופנית.

טיפול תרופתי אנטי דלקתי (NSAID) ובמקרים חמורים יותר הרופא יפנה את המטופל לקבלת זריקת סטרואידים לאזור.


ניתוח -במקרים חריגים, ולאחר שכשלו הניסיונות לרפא את הדורבן באמצעות שלל הטיפולים הללו, יש לשקול ניתוח להסרת הדורבן. כמובן שניתוח צריך להיעשות בהמלצת ובפיקוח רופא.



bottom of page