top of page

כאבים בגיד אכילס - טיפול בגלי הלם

עודכן: 5 בנוב׳ 2021

מהו גיד אכילס, מתי הוא כואב, למה, ואיך נטפל בו?

תשובות לכל השאלות שמציקות לכם, מידע מועיל ואפילו קצת מיתולוגיה יוונית - כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם.


האנטומיה וחשיבותו של גיד אכילס:

גיד אכילס (Achilles Tendon או Tendo Calcaneus) הוא הגיד הגדול והחזק ביותר ביותר בגוף האדם. הגיד מחבר את שלושת שרירי השוק - שרירי התאומים (Gastrocnemius) ושריר הסולאוס (Soleus) לעצם העקב (Calcaneus) בחלקה האחורי של הרגל.


תפקידו המרכזי של גיד אכילס הוא העברת הכוח משרירי השוק אל העקב, כדי לאפשר לנו תנועה של דחיפה בזמן ההליכה, ובלימה בזמן נחיתה על קצות האצבעות, והוא מעורב גם בתנועת כיפוף כף הרגל על צידה החיצוני (supination).


פגיעותו של גיד אכילס:


גיד אכילס נדרש לעמוד בלחצי כוח כבידה גבוהים – עד לפי 8 ממשקל גופנו כשאנחנו רצים, ואפילו יותר מזה כשאנחנו קופצים ונוחתים על הרגל! לכן הוא נתון לפגיעות ופציעות, חרף גודלו וחוזקו, בעיקר בחלקו הקרוב לעקב – ומכאן המונח הידוע לשמצה "עקב אכילס"*. סיבה נוספת לפגיעותו של גיד אכילס היא אספקת הדם המוגבלת אליו – ככל גיד, שהוא רקמה פחות דמית מרקמת שריר.


כאבים בגיד אכילס וברקמות המסככות העוטפות אותו, הידועים גם בשם Achillodynia, יכולים, אם כן, להיגרם כתוצאה ממאמץ יתר בעת פעילות ספורטיבית כמו ריצה, אבל גם מסיבות נוספות, ביניהן:


  • משקל יתר;

  • שינויים ניווניים בסיבי הגיד;

  • הסתיידויות;

  • אספקת דם לקויה;

  • חוסר יציבות בקרסול;

  • ראומטיזם ובעיות מבניות בקשת כף הרגל.

 

כאבים בגיד אכילס נפוצים בקרב אנשים ללא כושר גופני, שהתחילו להתאמן בצורה אינטנסיבית מאוד בבת אחת. לכן, אם החלטתם להיכנס לכושר ונרשמתם למכון, אנחנו מברכים אותכם בחום – אבל גם מפצירים בכם להתחיל להתאמן בצורה הדרגתית ומבוקרת, כדי למנוע פציעות בכלל וכאבים בגיד אכילס בפרט.

 

הטיפול היעיל שלנו בכאבים בגיד אכילס:


אנחנו ב-Negev – טיפול בכאבים מציעים טיפול ייעודי בכאבים בגיד אכילס, המשלב טיפול בגלי הלם עם עיסוי רפואי עמוק לשחרור השרירים התפוסים והרקמות בשוק ובכף הרגל. הטיפול שלנו מכוון להקל בכאב, וכן לאפשר למטופל/ת תנועה טובה של סיביי השרירים המתחברים לגיד, התורמים להזרמת הדם, ומאיצים את תהליך ההחלמה של הגיד הפצוע.


ממגוון הטיפולים הקיים, טיפול בגלי הלם הינו היעיל והבטוח ביותר להסתיידות בגיד אכילס. גלי ההלם מפוררים את ההסתיידות שהצטברה על הגיד, מסייעים בבניית רקמה שמחדשת את זרימת הדם באזור הגיד, ומאפשרים החלמה מהירה.

הטיפול בגלי הלם להסתיידות בגיד אכילס אינו כרוך בכאב או בתופעות לוואי, והוא מאפשר חזרה מהירה לפעילות מיד לאחריו. בשל יעילותו המוכחת, טיפול בגלי הלם הינו נפוץ בקליניקות רבות, אולם אצלנו משלבים אתו גם עיסוי רפואי, במגע עמוק ובתנועה, לשחרור הרקמות הסובבות את הגיד, הגברת זרימת הדם לאזור, והאצה משמעותית של קצב הריפוי העצמי של הגוף.


בנוסף ובהתאם לצורך האישי של כל מטופל/ת, לעיתים נעזר גם באולטרא סאונד על מנת לחמם את האזור כדי להגביר את זרימת הדם לסביבת הגיד, ונתמוך את הטיפול גם בקינזיו טייפינג.

הטיפול הייחודי המשולב שלנו, תומך ומזרז את תהליך ההחלמה של המטופל/ת מכאבים בגיד אכילס, ומאפשר חזרה מהירה לשגרת חיים ללא כאב.

נחמד לדעת:

אכילס היה גיבור במיתולוגיה היוונית העתיקה. בנו של המלך פלאוס והנימפה תטיס, הוא היה הלוחם האמיץ, יפה-התואר והחזק ביותר בצבא אגממנון במלחמת טרויה. האגדה מספרת שאמו, תטיס, טבלה אותו בינקותו במימי נהר הסטיקס, מה שהפך אותו לבלתי-פגיע בכל גופו – למעט בעקב שבו אחזה אותו תטיס בעת הטבילה. זו היתה נקודת התורפה שלו, וכך הוא נהרג לבסוף בקרב, כאשר חץ נורה בעקבו. בעקבות האגדה הזאת הפך המונח "עקב אכילס" למילה נרדפת ל"נקודת תורפה", וכך גם זכה גיד אכילס לשמו.







bottom of page