top of page

כשכואב, למי פונים? הטעות הנפוצה של כולנו

עודכן: 5 בנוב׳ 2021

למי לא כואב בגב, ברגליים או בצוואר? הכאבים האלה מציקים לרובנו. לפעמים הם מופיעים על בסיס קבוע, ולפעמים נופלים עלינו בבת אחת, עוצרים לנו את החיים. ומה אנחנו עושים כשזה קורה?

פונים לאורתופד.


זו טעות! ואנחנו כאן כדי להסביר לכם למה, ובעיקר – מה לעשות נכון, כדי שבאמת תפסיקו לסבול.


נשמע לכם מוכר? אתם סובלים מכאבים, לא מוצאים פתרון לכאב שלכם, ומרגישים שמשהו כאן מתפספס? בדרך כלל זה מתחיל ככה:


כואב לכם, והחלטתם לקבוע תור לאורתופד.


רגע, רגע, לא כל כך מהר! מתי התור הפנוי הבא? בעוד שבוע? חודש? חודשיים? ומה בינתיים? תלעיטו את עצמכם במשככי כאבים ללא מרשם וללא תועלת, ותמשיכו לסבול.


עד שסופסוף הגיע היום המיוחל של התור, אולי אפילו התמזל מזלכם והתפנה תור לאורתופד מהיום למחר. מה הוא יעשה? יבדוק אותכם, ירשום לכם תרופה משככת-כאבים קצת יותר חזקה, אולי גם אנטי-דלקתית, אם הוא חושד במשהו אולי הוא ישלח אותכם גם לצילום, ואולי אפילו למומחה. וכך תתחילו במסע הארוך שלכם. בדיקות, צילומים, הדמיות, ושוב לקבוע אצלו תור לסיכום הממצאים (סבלנות... צפויה לכם עוד המתנה).


עכשיו נניח (ונקווה!) שכשחזרתם לאורתופד עם כל הצילומים והתשובות – נשללה קטסטרופה. לא שבר, לא גידול. תודה לאל! אתם לא צריכים ניתוח, ומה שנתגלה, אם נתגלה – לא נחשב כחמור או מסוכן. אבל... עדיין כואב לכם.


בשלב הזה האורתופד כנראה יפנה אותכם לפיזיותרפיה, או לעיסוי רפואי, ואולי גם יגדיל את מינון התרופות, או ירשום לכם זריקות. פה כבר אמורה להידלק לכם נורה אדומה. מיד נחזור לזה.


אז איך עושים את זה נכון?


פשוט מאוד – כשכואב לכם, פנו, לפני הכל, לרופאת המשפחה שלכם.


"אבל אני רוצה את הטוב ביותר!!!", אתם זועקים, "יש לי כאבים אורתופדיים, אז למה שאני אבזבז זמן על רופאה שאינה מומחית בבעיה שלי???"


אנחנו ממש שמחים ששאלתם!


אז קודם כל, לרופאת המשפחה תוכלו להשיג תור באופן כמעט מיידי, ואם חלילה כן יש לכם משהו שדורש התייחסות דחופה – חבל על כל יום שעובר.


אבל זה ממש לא הכל. רופאת המשפחה שלכם, בניגוד לרופא מומחה שמעולם לא ראה אותכם קודם – מכירה אותכם כבר. היא בקיאה בהיסטוריה הרפואית שלכם, ויכולה לקשר בין התלונות שלכם על הכאבים לבין מצבים רפואיים שקיימים בהווה או בהיסטוריה שלכם, שמוכרים לה. היא גם יודעת איזה תרופות אתם לוקחים, ותדע להיזהר מהתוויות סותרות – למשל ממשככי כאבים שאסור לכם לקחת אם אתם נוטלים תרופות אחרות, או סובלים מרגישות ידועה לתרופות או למזון.


ומה עוד?


לרופאת המשפחה יש את כל הכלים לצורך סינון ראשון של קטסטרופות, חס וחלילה. יש לה רשימת סימנים ואינדיקציות המהווים "דגלים אדומים" שצריך לבדוק כדי לשלול אותם: כאבי גב, למשל, ברובם המכריע של המקרים נובעים אמנם מכאבי שרירים או דלקות מקומיות שאינם מהווים אינדיקציה למצב מסוכן, אבל עלולים לנבוע גם מהקרנת כאב מהבטן, למשל כתוצאה ממחלה או מגידול.


לכן היא תדע לשלוח אותכם בדיוק לאן שצריך – לכל הבדיקות, ההדמיות והמומחים שגם האורתופד ישלח אותכם (כולל האורתופד – אם יש צורך) – רק שהתהליך יהיה הרבה יותר מהיר ויעיל, וכנראה גם יותר יסודי ומקיף.

עכשיו חזרנו אל הצומת הראשית.


אם נתגלה חו"ח משהו חמור – אתם כבר בתוך המערכת ותופנו ללא דיחוי לטיפול לו אתם נזקקים. אבל אם לא, ולשמחתנו ברוב המקרים זה המצב –


תדעו שהגיע הזמן להתייחס לכאב שלכם קצת אחרת.


אז אחרי ששללנו קטסטרופה, אבל נשארנו עם הכאבים, למה לא לחזור לתרופות?


כי אנחנו לא רוצים להתמכר אליהן. זוכרים את הנורה האדומה שהדלקנו לכם קודם?


אתם באמת לא רוצים להתמכר למשככי כאבים!


תראו, כשהכאב חד וחזק – קשה לסבול אותו, וטבעי שהתגובה המיידית שלנו תהיה למתן אותו באמצעות משככי כאבים, שמשפיעים ישירות על הפעילות העצבית ומרגיעים אותה. הצרה מתחילה כשהכאב נשאר בחיינו, ואנחנו נשענים עליהם כפתרון בלעדי.


אנחנו מתחילים מתרופות קלות יחסית, כמו פרצטאמול או איבופרופן, וכשהגוף מפתח אליהן סבילות, "מתקדמים" לתרופות חזקות יותר, ומשם לזריקות עם או בלי סטרואידים, שבסוף גם הן כבר לא עוזרות, ועל הדרך גם "מפנקות" אותנו בשלל תופעות לוואי לא נחמדות בכלל, החל בתחושות לא נעימות, וכלה בפגיעה ממשית באיברים אחרים בגוף.

אז מה הפתרון שעובד?


כאבים כרוניים בשרירים, במפרקים או ברקמות הרכות (גידים, רצועות ופאשיות) – הנובעים מדלקות מקומיות, הסתיידויות וכיו"ב – ניתנים לטיפול יעיל ביותר באמצעות תנועה ומגע. רופאי המשפחה יודעים את זה, ומפנים את מטופליהם לפיזיותרפיה, ולאחרונה גם לעיסוי רפואי – שהוכח כיעיל ביותר למקרים כאלה.


בעיסוי ברפואי אנחנו משתמשים בטכניקות המשלבות עיסוי עמוק של הרקמות הרכות עם הפעלה, מתיחה והנעה של השרירים והמפרקים (Mobilization) על מנת לשקם את תפקודי התנועה של הגוף, ולהשיבו לאיזון. העיסוי הרפואי ממריץ את זרם הדם, מאיץ את אספקת החמצן לתאים ואת פינוי הפסולת מהם – מה שמזרז את תהליכי הריפוי הטבעי של הגוף בדלקת המקומית – שהיא, לרוב, מקור הכאב שלנו. העיסוי הרפואי משחרר ומרכך את הרקמות הרכות, ובכך מרגיע את האזור הכואב ומשחרר אותו.


בונוס נחמד של העיסוי הרפואי הוא שחרור האנדורפינים בגוף שהוא מייצר – אשר מוסיף לתחושת הרגיעה הכללית ולשיפור מצב הרוח במהלכו ובסיומו.


לסיכום:

כפי שיכולתם ללמוד מהמאמר, כשסובלים מכאבי גב, שרירים או מפרקים – אין סיבה, וגם לא כדאי, לקבוע ישר תור לאורתופד. במקום להמתין לתור אצל מומחה, פנו מיידית אל רופאת המשפחה הבקיאה ברקע הרפואי שלכם, ובידיה מצויים כל כלי האבחון והסינון הנדרשים כדי להפנות אותכם לבדיקות ולמומחים הנדרשים, ורק להם.


אחרי שנשללה קטסטרופה ונשארתם עם הכאב – טפלו בשורש הבעיה במקום בסימפטום: המעיטו בצריכת תרופות ממכרות, ובמקום זאת טפלו בכאב במגע ובתנועה – הם הכלים הנכונים שיתמכו בתהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף.


אהבתם את המאמר? נשמח אם תשתפו את חבריכם. יש לכם שאלות? נשמח במיוחד לשמוע מכם!



bottom of page