top of page

כאב גב תחתון- עיסוי רפואי

עודכן: 25 באוג׳ 2019

כאב גב תחתון – עיסוי רפואי

כ- 80% מהאוכלוסייה בעולם תסבול מכאבי גב תחתון במהלך חייהם הבוגרים. כאב גב היא הסיבה השכיחה ביותר לפניה לאורתופד או לרופא משפחה לאובדן ימי עבודה וטיפולי פיזיותרפיה ארוכים.


כאב גב תחתון

כאבי גב שכיחים יותר בגילאים הבוגרים יותר. הגב התחתון נמצא בעומס קבוע בגלל העובדה שהוא תומך ברוב המשקל של הגב.

עמוד השדרה מחולק לארבעה אזורים חוליות צוואריות ,חוליות בית החזה, חוליות האגן, וחוליות עצם הזנב. יש שוני במבנה חוליות עמוד השדרה. חוליות האג ןהן גדולות ורחבות יותר מיתר חוליות הגב. בגלל העומס הגדול שיש עליהן.

ישנן סיבות שונות וסוגים שונים של כאבי גב ולכן חשוב קודם לבחון את כאב הגב על ידי אורתופד, צילומים. לאחר הבדיקה של האורתופד ששוללת מקרים דחופים הדורשים ניתוח או מקרים חמורים אחרים אפשר לבחור את הטיפול המתאים אם ברפואה הקונבנציונלית או ברפואה המשלימה.

מרבית כאבי הגב לא ניתן לזהות סיבה אנטומית ברורה ולכן כאב הגב מוגדר ככאב לא ספציצפי.


סיבות המשפיעות על כאבי גב

ישנם נתונים אובייקטיבים המשפיעים על כאב הגב ועוצמתו למשל  מחלות רקע שמהם סובל המטופל, סוג עיסוק ישיבה ממושכת או סבלות, מצב נפשי אופי המטופל ואיך הוא מתמודד עם מצבי לחץ.


סיבות ישירות לכאב גב תחתון

כאב מקרין – בכאבי גב תחתון התופעה הנפוצה היא הקרנה לאיזור הרגליים ששם שרירי הגב לוחצים על עצב הסיאתיקה וזה מקרין לאורך כל הרגל.

כאב בעת שינוי תנוחה – בכאבי שריר הכאב יופיע בעת קימה או ישיבה במצבים אלה מפעילים את השרירים וכל כיווץ של שריר גורם לכאב.

כאב לאחר מאמץ – כאב שמופיע לאחר מאמץ או לאחר תנועה מסויית עלול להיות כאב מפריצת דיסק.

במרבית המקרים לכאב הגב יש אופי התקפי הוא מתחיל בכאב חזק שמתגבר עד לשיאו ואז הוא מתחיל לרדת.


משך הכאב 

הרפואה הקונבנציונלית מגדירה בזמנים את סוגי חומרת הכאב ומשם נגזרת ההתייחסות שלה לאופי הטיפול למשל כאב גב הנמשך שלושה שבועות ברצף הינו כאב גב חריף.

כאב גב הנמשך יותר מ 12 שבועות הוא כאב כרוני.

כאב גב תחתון שמקורו בשרירים הוא כאב לא ספציפי שמופיע במרבית המקרים כהתקף הנמשך כחודש.


שיטות טיפול בכאבי גב תחתון

למטופל עצמו יש תפקיד מאוד חשוב בצורת ההחלמה ובבחירת הטיפול המתאים לו.

במצב של כאב חריף המטופל בדרך כלל נמצא ברמת חרדה מאוד גבוהה ולכן יש צורך קודם להסביר ולהרגיע את המטופל.

טיפולי פיזיותרפיה- בטיפולי פיזיותרפיה ישנן שיטות טיפול אקטיביות בהם המטופל לוקח חלק פעיל והן מבוססת על תרגילים ותנועה. ויש את הטיפול הפאסיבי שהם כוללים חימום באולטרא סאונד גירוי חשמלי לשריר, מתיחות ועוד

עיסוי רפואי (מומלץ)-  עיסוי ממוקד בשרירים ובמפרקים שחרור השרירים והמרצת הדם, הנעת האיזור הכואב שריר או מפרק, העיסוי הרפואי הוא שילוב של מספר שיטות טיפול מעולם הפיזיותרפיה שמטרת הטיפול היא להקל על הכאב האמצעות התנועה.

טיפולי רפואה משלימה- בעולם הרפואה המשלימה ניתן למצוא מגוון רחב של טיפולים היכולים לטפל בכאבי גב תחתון והוכיחו בתוצאות טובות.

למשל הרפואה הסינית – טיפול במחטים, עיסוי ותזונה.

רפלקסולוגיה- שחרור כאבי שריר וגב על ידי לחיצות בכפות הרגליים

שיאצו /טוינא- שיטות טיפול המשלבות לחיצות ומתיחות.




טיפול בכאבים- Negev




bottom of page