top of page

כאבים בכף הרגל: איך מאבחנים דורבן?

עודכן: 5 בנוב׳ 2021

כפות הרגליים הן שנושאות את משקל הגוף כולו במהלך חלק ניכר מהיום, ולכן כאבים מתמשכים בכף הרגל הם תופעה שכיחה. אחד מסוגי הכאבים הנפוצים ביותר הוא כאב הדורבן בעקב, אשר כ-10% מהאוכלוסייה סובלים או יסבלו ממנו במהלך חייהם. אז איך נדע אם הכאב שלנו נובע מדורבן?


מהו דורבן וכיצד הוא נוצר?

בחלקה התחתון של כף הרגל מצויה רצועה הנקראת "הרצועה החיתולית הכפית", או Plantar Fascia בלטינית, הנאחזת בעצם העקב, ומחברת אותו לאצבעות כף הרגל. תפקיד הרצועה לתמוך במבנה הקשת האורכית של כף הרגל. מבנה כף הרגל הוא בעל חשיבות גדולה מאוד ליציבה ולמעברים מהירים ממצב של הליכה למצב של ניתור, או מהליכה לריצה, ולכן מבנה כף הרגל חייב להיות גמיש וחזק.


הדורבן נוצר מגדילה של עצם עודפת בכף הרגל, המייצרת בליטה גרמית מהעקב לכיוון האצבעות, ופוגעת ברקמה הרכה של עקב כף הרגל, אליה מתלווה דלקת ברצועה החיתולית הכפית. הדלקת מופיעה כתוצאה מקרעים מיקרוסקופיים שנוצרים ברצועה זו. מכוון שיש תחושה של קוץ בעקב הרגל בזמן הדריכה, זכתה התופעה לכינוי "דורבן".


אצל אדם בריא ופעיל, מערכת החיסון מאחה לעתים את הקרעים המיקרוסקופיים במהירות, הגוף מתמודד בעצמו, והאדם לא ירגיש כאבים. אולם אם המצב מתמשך, הגוף נפצע או נחלש – עלול להיווצר דורבן.


דורבן בכף הרגל נגרם לרוב ברגל אחת, בגלל חלוקת עומס לא שווה בעת הליכה, ריצה או עמידה, או בשל עמידה ממושכת, נעליים לא מתאימות, עודף משקל ועוד. גורמים נוספים לדורבן עלולים להיות: קרע בגיד, יציבה שגויה, דלקת מפרקים, ציסטה בעצם, הפרעות במערכת העצבים ההיקפית, דלקת בקופסית העקב, דלקת כרונית בכרית העקב, תסמונת התעלה הטרסלית, גבשושיות בעקב, שברי מאמץ או דלקת בגיד אכילס. התופעה שכיחה בטווח הגילאים שבין 40 ל-60, וכן בקרב אנשים המרבים לרוץ.

מאפייני הכאב של הדורבן


לרוב דורבן בכף הרגל לא מופיע כפציעה ישירה, אלא באופן הדרגתי. הוא יכול להתחיל מכאב קל שמרגישים בכף הרגל אחרי צעידה או ריצה ארוכה, שנוטים להתעלם ממנו מתוך מחשבה שהוא יחלוף מעצמו, ומתפתח לאחר מכן לכאב כרוני בשלבים המתקדמים של הדלקת, כשכבר אי אפשר לדחות את מועד הטיפול ל"אחר כך", כי הכאב מורגש בכל דריכה על העקב.


הכאב מתחיל במלוא עוצמתו בבוקר עם המגע הראשון של כף הרגל ברצפה לאחר שינת הלילה ולאחר מנוחה ארוכה, ועוצמתו יורדת לאחר מספר צעדים, משום שהגוף מרפא את המקום במהלך המנוחה/שינה, וכל דריכה פוצעת אותו שוב. עוצמת הכאב יכולה להגיע לכדי קושי ניכר בהליכה ואף לצליעה. ללא טיפול מתאים עלולה הבעיה להשפיע על התפקוד היומי.


איך מאבחנים דורבן?


כאשר פונים לאורתופד בעקבות הכאבים, הוא יתשאל את המטופל לגבי מאפייני הכאב אותם הסברנו, ושילוב חלק או כל הסימפטומים האופייניים שהמטופל דיווח עליהם, לרבות כאבים באזור עקב כף הרגל בזמן הליכה, או לאחר מנוחה ממושכת שגורמת לנפיחות קלה באזור עקב כף הרגל, קיצור של גיד האכילס או הגבלה בכיפוף כף הרגל לכיוון הרגל עצמה – יעלו את החשד לדורבן.


בצילום רנטגן, MRI או אולטרסאונד ניתן יהיה לראות את הבליטה הגרמית היוצאת מהעקב, ולאשר סופית את האבחנה.



bottom of page