top of page

דורבן - טיפול בגלי הלם משולב בעיסוי רפואי

עודכן: 24 במרץ 2023

"דורבן" הוא שם עממי לתופעה של בליטת עצם העקב לכיוון אצבעות כף הרגל. הסיבה שהיא נקראת כך, קשורה לזיז הגרמי הבולט, שמדמה קוץ של דורבן. בכתבה כאבים בכף הרגל - איך מאבחנים בדורבן, הסברנו מהו דורבן וכיצד מאבחנים אותו. בכתבה זו נתמקד בדרכי הטיפול בדורבן אצלנו בקליניקה.


המטופלים הפונים אלינו בשל דורבן, שאובחן אצלם באמצעות צילום רנטגן, מגיעים כשהם סובלים מכאבים בעקב, המצביעים על כך שנוצרה אצלם דלקת ברצועה החיתולית הכפית. המצב הדלקתי מעיד על שחיקה, או הפעלת יתר, של הרצועה, כך שכל עומס על כף הרגל, בדמות תנועה על הרגליים - הליכה, ריצה או פשוט עמידה - יכול להחמיר את הכאב. כך נוצר המעגל המתסכל של הכאב. כיום מניחים כי בליטת העצם עצמה אינה מהווה את הסיבה לכאב, אלא הדלקתיות בלבד.


טיפול בדורבן בכף הרגל יכול להתבצע בדרכים שונות. הרפואה המערבית הקונבנציונלית בדרך כלל מתייחסת בצורה נקודתית, ונותנת מענה לסימפטומים בלבד על ידי כדורים משככי כאבים או זריקות קורטיזון. טיפול כזה הוא יעיל להפגת הכאב, אך יש לנקוט במשנה זהירות עמו, שכן הוא עלול לגרום לתופעות לוואי קשות במקרה של שימוש יתר, כגון עליה בלחץ הדם, עליה במשקל ועוד. בנוסף, הוא לא מטפל במקור הכאב אלא רק בסימפטום, ומשך השפעתו מוגבל מכמה שעות לכמה שבועות במקרה הטוב.


במקרי קיצון הרפואה הקונבנציונלית תפנה את המטופל לניתוח, שגם הוא אינו נטול בעיות: הניתוח נועד לשחרר את הרצועה החיתולית הכפית באמצעות חיתוכה וניתוקה מעצם העקב, על מנת להפחית בה את המתח, מה שאמור להפחית גם את הדלקת והכאב, אך מידת הצלחתו שנויה במחלוקת. לכך נוסיף את הסיכונים הקבועים ואת הטראומה הגופנית הכרוכה בכל ניתוח – ונבין מדוע הרופאים ממליצים להימנע מהניתוח הזה ככל האפשר, ולהשאיר אותו רק כמוצא אחרון.


כיצד אנו שוברים את מעגל הכאב?


הרפואה המשלימה מתייחסת לכאב בגישה הוליסטית, המשלבת את ההקלה בכאב עם חיזוק מערכות הגוף על מנת לאפשר לו לטפל בדלקת בעצמו כפי שהוא יודע.


איך זה עובד אצלנו?


הטיפול שהוכח כיעיל ביותר לטיפול בפגיעות ובדלקות במערכת השריר-שלד הוא גלי הלם. אנחנו רואים אצלנו תוצאות מרשימות בטיפול בגלי הלם בתהליכי שחיקה כרוניים בגידים כמו גיד האכילס, בפגיעות ברצועה החיתולית הכפית ועוד, ולכן ממליצים עליו בחום למטופלי הדורבן שלנו.


מכשיר הטיפול מפיק תנודות בצורה של דפיקות קלות וקצובות ברקמות. אנו שולטים בעוצמה ובתדירות התנודות במכשיר, כך שנוכל להגיע אצל כל מטופל לעוצמה האופטימלית של הטיפול מבלי לגרום לו לכאבים. גלי ההלם מרטיטים את הרקמה הפגועה והדלקתית, מניעים אותה, ומביאים לחידוש אספקת הדם המקומית תוך המרצת תהליך הריפוי. כ"בונוס", הגוף מפריש אנדורפינים במהלך הטיפול, שמסייעים אף הם בהפחתת הכאב.


הטיפול בגלי הלם, אם כן, אינו כואב כלל, אינו חודרני ואינו מסוכן.


הטיפול בגלי הלם מתבצע לרוב כסדרה המונה כ-5-6 טיפולים בני 20 דקות כל אחד, כאשר הקלה בכאב צפויה כבר החל מהטיפול הראשון, ומספר הטיפולים המדויק ייקבע עבור כל מטופל בהתאם למצב הדלקת ולקצב התקדמות הריפוי שלה. בסיום הסדרה בדרך כלל נראה ריפוי עמוק ויסודי של הדלקת, וחיזוק המערכת החיסונית, אשר יאפשרו חזרה לתפקוד יומיומי תקין, וימנעו מהתסמינים לפרוץ שוב.


בנוסף לגלי הלם, אנחנו ממליצים אצלנו בקליניקה לשלב גם עיסוי רפואי ברגל כולה, על מנת שנוכל לשחרר את השרירים, הגידים והרצועות, לבצע מתיחות, ובכך לרכך אותם, ולהמריץ את זרימת הדם באזור כולו. הדבר ישפר את קצב פינוי הפסולת הדלקתית מהדם, והחדרת אספקת חמצן טרי לאזור. כמו כן, אנחנו מדריכים את המטופל כיצד לדרוך על הרגל, תוך שיפור איזון היציבה וחלוקה נכונה של משקל הגוף עליה, הכל כדי להקל על הכאבים ולמנוע הישנות חוזרת של הדלקת.


רוצים להפטר מהדורבן שלכם בצורה היעילה ביותר? 👇










bottom of page