top of page

חמש עקרונות שיטת ה-Mobility שפותחה על ידי עופר נגב

עודכן: 12 בדצמ׳ 2023


מהי שיטת המוביליטי

שיטת המוביליטי פותחה על-ידי על מנת לתת מענה למטופלים שלי, שסבלו מכאבים מתמשכים במערכת השריר והשלד, ולא הצליחו למצוא להם פתרון בקרב הרפואה הקונבנציונלית.

השיטה מבוססת על חמשת עקרונות היסוד הבאים, אותם זיהיתי, במהלך שנותיי כמטפל בכאבים, כרכיבים הכרחיים מתוך חבילה כוללת של טיפול יעיל בהקלה בכאב לטווח ארוך, ולשינוי היחס של המטופלים לכאב שלהם:

1. הכאב כתלת-מימד - מציאת שורש הכאב:


טעות נפוצה של מטופלים המגיעים אלי היא להכריז על מקור יחיד לכאב שלהם, שבדרך כלל הוא האבחון שאותו קיבלו מהרופא, כמו "פריצת דיסק בגב" או "רצועה קרועה בברך". שוב ושוב גיליתי, במהלך בדיקתם לצורך קביעת תוכנית הטיפול, כי מקור הכאב שלהם הוא רב מימדי, ושורשיו נטועים בכמה מקומות (פיזיים בגוף), בכמה נקודות על ציר הזמן (טראומות מהעבר) ובכמה מוקדים (בגוף ונפש, שמתקשרים גם לעקרון הרביעי של השיטה). אבחון לא מדויק יוביל לטיפול לא יעיל, ולכן אני רואה חשיבות עצומה באבחון, שמסתכל על האדם כמכלול על כל רבדיו, ולכאב שלו כעץ עם שורשים מסתעפים.


2. שינוי באמצעות הנעה:


מכאן נגזר שמה של השיטה, המשלבת בין טכניקות שונות של טיפול בהתאם לצורכי המטופל, שהמכנה המשותף לכולן הוא Mobility – קרי הנעה שיטתית של מפרקים ורקמות. חשיבות התנועה לגופנו מצויה בכך שהשינוי אליו אנחנו שואפים לא יכול לבוא מתוך מצב סטאטי: התנועה היא היסוד הטיבעי שממנו ניתן להגיע למקומות חדשים. היא מאיצה את זרימת הדם ברקמות, המפנה פסולת מהגוף, מזרים לאיברים חמצן טרי ומעודד יצירת תאים חדשים, היא מאפשרת שיקום והארכת טווחי תנועה, והיא מציפה את הגוף באנדורפינים המעלים את מצב הרוח, משפרים את התחושה הכללית ומחזקים את הבטחון העצמי.


3. טיפול במגע:


לצד ההנעה, המגע הינו רכיב קריטי בשיטת הטיפול שלי, שכן הוא מאפשר לי לשחרר רקמות תפוסות, להאריך טווחי תנועה, וללמד את המטופלים לחוש ולהניע נכון את גופם דרך הכאב, מבלי לנסות לעקוף אותו או לברוח ממנו.


4. חזרה למקור - חיבור מחדש של הגוף לנפש:


עוד טעות נפוצה של המטופלים היא לראות בגוף ובנפש שתי ישויות נפרדות, ולייחס את הכאב שהם חשים למקור פיזיולוגי בלבד. מוח האדם ומערכת העצבים אינם מבחינים בין כאב פיזי לרגשי הם נמצאים באותו איזור המשדר כאב. האמונות שספגנו מהסביבה יצרו את ההפרדה הזאת, שכיום גם המדע בוחן אותה מחדש. בשיטה שלי אני מתייחס למטופל כמכלול, ומסייע לו, באמצעות הטיפול, לשחזר ולשקם את החיבור בין הגוף והנפש, ההכרחי להתמודדות יעילה וארוכת-טווח בכאב.


5. זיהוי האמונות השגויות לגבי הכאב, לצורך כתיבת הסיפור מחדש:

אנשים חיים את הסיפורים שהם מספרים לעצמם, המבוססים במידה רבה על סיפורים שסיפרו להם גורמים אותם הם תפסו כברי-סמכא – הורים, מורים ובעיקר רופאים. "לא תוכלי יותר לרוץ", "עדיף לא לזוז כשכואב" – הם דוגמאות לסיפורים שמטופלים שמעו ואימצו לאורך שנים, מבלי לבחון שוב את מידת אמיתיותם. אני מאמין שכל אחת ואחד זכאים לחיות חיים טובים, הכוללים תפקוד מלא ותנועה, ושגם אם תוקף אותנו לעתים כאב כתוצאה מפציעה או טראומה ישנה – נדע לנהל את הכאב במסגרת חיינו המלאים, במקום שהכאב ינהל אותנו. לכן, כחלק יסודי מתהליך הטיפול, אני מזהה את האמונות השגויות של המטופלים שלי, ועוזר להם להחליף אותן באמונות חדשות, מדויקות יותר ומוכחות בפועל על עצמם לגבי מצבם, על מנת שיכתבו מחדש את הסיפור, ויחזירו את השליטה לחייהם.

מבוססת על טכניקות הנעה. Mobilitiy שיטת  ה
שיטת מוביליטי


bottom of page