top of page

מלכוד הפחד והכאב – ומגע הקסם שישחרר אותכם ממנו

עודכן: 13 ביולי 2023


פחד וכאב הם שתי תחושות שכולנו מכירים היטב.

פחות מוכר הוא הקשר ביניהם – היוצר מלכוד שמשפיע על חיינו הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.

אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי לנהל את שני האויבים-חברים האלה שלנו, כך שהם ימלאו את תפקידם האבולוציוני בגופנו מבלי למרר את חיינו? קראו על זה כאן:


כאב, כידוע, הוא סימן אזהרה חיוני. רבים תופסים אותו כאויב, כמשהו שמציק ופוגם באיכות החיים שלהם, שהיו יכולים להראות הרבה יותר טוב בלעדיו. יחד עם זה, הרי בלעדיו לא היינו מאריכים ימים – הוא זה שמזהיר אותנו מפני סכנה ברורה ומיידית: סכין שהחלה לחדור לבשרנו בזמן שחתכנו סלט גורמת לנו למשוך במהירות את האצבע ולחדול מפעולת החיתוך בטרם יהפוך החתך הקטן לקטיעה מלאה של האצבע, כאב חריף בבטן ישלח אותנו לטיפול נמרץ בטרם יתפוצץ התוספתן שלנו, ואם נשבור את הרגל הכאב ימנע מאיתנו לדרוך עליה ולגרום לה נזק נוסף ואולי בלתי-הפיך.

אם הכאב הוא זה שמזהיר אותנו מפני משהו שכבר התחיל לקרות, הפחד הוא שותפו החרוץ שקם שעה קודם – ובא להזהיר אותנו עוד לפני שקרתה התקלה. ממש כמו באמרה הידועה – הכאב הוא הפיקח שמחלץ אותנו מצרה שהפחד החכם היה גורם לנו להימנע ממנה מלכתחילה.

הפחד, אם כן, הוא חבר נאמן לא פחות מהכאב, נכון?

בהחלט, אבל בחיבור בין שניהם קיים מלכוד:


הפחד הוא שותף כל-כך חרוץ לכאב – שבמוטיבציית-היתר שלו להגן עלינו מפני כל רע, הוא גורם לנו נזק עצום, פוגם באיכות החיים שלנו.


איך זה קורה?


פחד גורם לנו להימנעות, ובכך מצמצם את קיומנו. ברמה הפיזיולוגית – הוא גורם לנו להתכווץ מתוך התגוננות, ולתגובות גופניות נוספות שמטרתן, כאמור, להגן עלינו – אבל כשהפחד גדול מהסכנה – הוא מעצים את הכאב שלא לצורך, והופך אותנו לבני ערובה שלו.


אנחנו בקליניקה למדנו לפרק את המלכוד הזה. איך אנחנו עושים את זה?


הכאב הוא מפה שעוזרת לנו לאבחן את מקור הבעיה, כדי שנוכל לטפל בה. כשאנחנו לוחצים על נקודה כואבת, הנטייה הטבעית של המטופל היא לנסות לחמוק מהכאב. אבל להפתעתו – כאשר אנחנו לא נבהלים ובורחים, אלא דווקא נשארים בתוך המגע העמוק – תוך שניות בודדות הכאב נחלש ומתפוגג, בזכות הטיפול המדויק שמשחרר את הרקמה התפוסה.

מעבר לאלמנט ההפתעה הנעימה שחש המטופל מהצניחה המהירה במפלס הכאב, קורה לו משהו מעניין: הגוף שלו לומד שהפחד מהלחיצה על נקודת הכאב היה מיותר – ולכן בפעם הבאה שתילחץ נקודה כואבת – הוא יפעיל את מנגנון ההתנגדות, שכאמור מגביר את הכאב – בעוצמה נמוכה יותר, תוך שהוא כבר צופה את ההקלה המיידית שתבוא.


שימו לב – זו לא למידה שמתרחשת אצל המטופל במחשבה, אלא בגוף!


מה עשינו?

שברנו מעגל קסמים אכזרי ומיותר!


בכל תרגול נוסף של גוף המטופל במגע העמוק והמקצועי של המטפל בנקודה כואבת, הפחד יתמוסס עוד ועוד כשהאמון בתהליך יגבר, והכאב ירד לרמות נסבלות ואפילו זניחות.


הרווח כאן הוא כפול:


קודם כל, שחררנו את הגוף באמצעות טיפול מקצועי במוקד הכאב (לרוב שריר תפוס) והזרמת דם טרי לאזור, שיאיץ את תהליך הריפוי הטבעי מהדלקת שגרמה לכאב.

ושנית – השקטנו את הפחד בתוכנו, הסרנו וריככנו את ביטויי ההתנגדות שלו בגוף – הכיווץ, עצירת הנשימה, הגברת הדופק, וכל מה שמעיק, מכביד, ומעצים את הכאב בגופנו, תוך שהוא מעודד תקיעות ומונע שחרור ותנועה.

יותר win-win מזה – אין.


רוצים לפרק איתנו את המלכוד הזה, כדי שהפחד לא ימנע מכם להשתחרר מהכאב?

צרו קשר עוד היום לתיאום שיחת ייעוץ עם המומחים שלנו ללא כל התחייבות מצידכם:


bottom of page